De organisatie
De vrijescholen in de regio Midden-Nederland zochten gedurende een aantal jaren gezamenlijk naar een passende bestuursvorm. Dit heeft geleid tot de overkoepelende Stichting Vrijescholen Midden-Nederland (Stichting VsMN). Na de fusie van de vrijescholen Michaël (Bussum) en Het Zonnewiel (De Bilt) in 2023 en de aansluiting van de drie locaties van de Zeister Vrije School per 1 januari 2024 omvat de stichting nu vijf onderwijslocaties. De organisatie in deze vorm is nog jong. Raad van toezicht, bestuur, schoolleiders, GMR en teams werken energiek samen om de nieuwe organisatie verder vorm te geven. De nieuwe bestuurder krijgt de opdracht om Stichting VsMN verder uit te bouwen en in dialoog een gezamenlijke cultuur en inrichting verder vorm te geven.
Bestuur en Raad van Toezicht
In de huidige situatie wordt het bestuur gevormd door twee vrijwillige bestuurders en drie directeuren met een bestuurlijk mandaat (schoolleiders van De Bilt en twee locaties in Zeist). Deze situatie komt voort uit de fusie van VsMN en de Zeister Vrije Scholen, waarbij er gekozen is voor een pragmatische invulling gericht op continuïteit van kennis.
De vrijwillige bestuurders hebben aangegeven te willen stoppen begin 2025. Daarom wordt de werving gestart voor een bezoldigd bestuurder.
Personeel
Op de vijf onderwijslocaties van de Stichting VsMN werken ongeveer honderd medewerkers. Op elke school is een ervaren, relatief wat ouder team werkzaam. De meeste medewerkers zitten in de leeftijdscategorie 35-45 jaar, maar ook de categorie 55-65 jaar is oververtegenwoordigd. Dit biedt risico’s maar ook kansen. De schoolteams kennen weinig verloop; de laatste jaren gaat het om één à twee medewerkers per jaar. Ook in de huidige krappe arbeidsmarkt is het tot nu toe steeds gelukt vacatures vervuld te krijgen. Er wordt een beperkte stijging verwacht van het aantal leerlingen.
Profiel bestuurder
De Raad van Toezicht zoekt op korte termijn een bestuurder voor 0,6 fte (24 uur per week). Wij zoeken iemand die gaat voor eigentijds vrijeschoolonderwijs waarin de brede ontwikkeling van leerlingen centraal staat. Iemand die die onze besturingsfilosofie omarmt en voorleeft en in dialoog vorm geeft aan de verdere ontwikkeling van ons onderwijs, onze scholen en de stichting. De bestuurder die wij zoeken is een verbindende persoonlijkheid die ruimte en vertrouwen geeft, input en tegenspraak vraagt en op de juiste momenten koersvast, daadkrachtig en doelgericht op kan treden.