Vereniging van Vrijescholen vraagt Tweede Kamer om focus op onderwijskwaliteit en inclusie

Op 16 juni 2025 stuurden de profielorganisaties in het funderend onderwijs, waaronder de Vereniging van Vrijescholen, een gezamenlijke brief aan de commissie OCW van de Tweede Kamer. Aanleiding is het overleg van 19 juni, waarin de commissie zich buigt over de vraag welke onderwerpen wel of niet als controversieel worden aangemerkt in aanloop naar een nieuwe kabinetsperiode.

Onze oproep: houd koers op kwaliteit, inclusie en kansengelijkheid.

Onze oproep: houd koers op kwaliteit, inclusie en kansengelijkheid

In de brief roepen we de commissie op om politieke inzet te blijven tonen op onderwerpen die bijdragen aan de verbetering van het onderwijs, in het bijzonder:

  • het terugdringen van het lerarentekort;
  • het verbeteren van de onderwijskwaliteit vanuit pedagogisch perspectief;
  • het vergroten van kansengelijkheid.

Wij sluiten ons nadrukkelijk aan bij de oproep van sectorraden en vakbonden om de voorgenomen bezuinigingen op de onderwijskansenregeling te schrappen. Daarnaast vragen wij blijvende aandacht voor de versterking van passend en inclusief onderwijs, in het bijzonder voor kinderen met een beperking of ziekte.

Politiek gevoelige onderwerpen vragen om zorgvuldigheid

Tegelijkertijd vragen we de commissie om enkele gevoelige onderwerpen pas weer op te pakken in de volgende kabinetsperiode. Deze thema’s verdienen een breed maatschappelijk en politiek debat. Het gaat daarbij onder meer om:

  • wetsvoorstellen over strategisch HR-beleid en gerichte bekostiging;
  • initiatiefwetsvoorstellen over de wijziging van artikel 23 van de Grondwet en het leerrecht;
  • voorstellen rondom informeel onderwijs, thuisonderwijs, bestuurlijke eisen en de herijking van de sturing in het funderend onderwijs.
    Samen werken aan sterker onderwijs

Als profielorganisaties willen we constructief blijven bijdragen aan de versterking van de hele onderwijsketen. Dit doen we vanuit samenwerking, verbinding en waardering voor alle betrokkenen – van leraren tot schoolbestuurders.

De brief is ondertekend door vertegenwoordigers van Verus, VBS, VGS, VVS, ISBO en VOS/ABB.