Werner Govaerts (Federatie Steinerscholen) en Maaike van Gelder (namens de Nederlandse vrijescholen) hebben samen een Nederlandstalige vertaling gemaakt die geschikt is voor zowel Nederland als Vlaanderen.
De European Council for Steiner Waldorf Education (ECSWE) heeft afgelopen maand een ‘Diversity Statement’ gepubliceerd waarin vrijescholen hun toewijding uitspreken aan diversiteit, inclusiviteit, gelijkheid en sociale rechtvaardigheid. Deze verklaring wordt onderschreven door nationale verenigingen, waaronder de Vereniging van vrijescholen in Nederland en de Federatie Steinerscholen in Vlaanderen.
Werner Govaerts (Federatie Steinerscholen) en Maaike (namens de Nederlandse vrijescholen) hebben samen een Nederlandstalige vertaling gemaakt die geschikt is voor zowel Nederland als Vlaanderen. Deze gezamenlijke inspanning sluit nauw aan bij het streven naar versterkte samenwerking binnen het vrijeschoolonderwijs en vormt tegelijk een belangrijke aanloop naar de nieuwe meerjarenvisie, waarin verbondenheid en inclusie centraal staan.
De ECSWE en haar leden laten zich leiden door universele mensenrechten zoals vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie. Vrijescholen zetten zich actief in voor een samenleving gestoeld op vrijheid, solidariteit, wederzijds respect en democratie.
Binnen het vrijeschoolonderwijs is sociale rechtvaardigheid een fundamenteel uitgangspunt. Leren wordt gezien als een proces van relatievorming – met jezelf, met anderen, en met de wereld. Dit uit zich in een curriculum waarin interculturele competenties en zorg voor de ander centraal staan, en in een schoolcultuur die samenwerking tussen leerlingen, ouders, docenten en de bredere gemeenschap stimuleert.
De verklaring onderstreept de toewijding aan gelijkwaardigheid van alle mensen, ongeacht afkomst, religie, gender, seksuele oriëntatie, levensbeschouwing of fysieke en mentale vermogens. ECSWE en haar leden spreken zich expliciet uit tegen racisme, discriminatie en uitsluiting – ook waar deze zich mogelijk op institutioneel niveau manifesteren. Het onderwijs wordt actief gebruikt om deze vormen van onrecht te herkennen en tegen te gaan.
Hoewel de ECSWE de pedagogische erfenis van Rudolf Steiner waardeert, neemt zij afstand van uitspraken of denkbeelden in zijn werk die als racistisch of discriminerend kunnen worden geïnterpreteerd. Deze opvattingen maken geen deel uit van de hedendaagse vrijeschoolpedagogie, die zich richt op eenheid, diversiteit en respect voor ieder mens.
Met deze verklaring onderstrepen de vrijescholen in Europa hun engagement om een inclusieve leeromgeving te creëren waarin iedere leerling zich gezien, gewaardeerd en veilig voelt.
📄 Meer lezen of de verklaring inzien? Bezoek www.ecswe.eu