Nieuw! Onze meerjarenvisie 2025-2030

Ogen op de sterren, voeten op de grond II

De maanschilders

“Er was eens een wereld die helemaal geschapen was. Maar
toch was het werk nog niet écht af. Want er mankeerde nog iets aan de lichtspreiding. Overdag trok de zon haar baan langs het hemeldak. Maar als die ‘s avonds onderging, was het ook gelijk pikdonker en waren hemel en aarde in diepe duisternis gehuld. Alles wat zich tussen zonsondergang en zonsopgang afspeelde bleef in de schoot van de nacht verborgen.”

Uit het Estlandse sprookje ‘De maanschilders’

Een vervolg

Het werk van de Vereniging van vrijescholen is, net als de wereld in bovenstaand sprookje, ook niet af. In 2021 schreven we onze ambities op in ons eerste meerjarenvisie Ogen op de sterren, voeten op de grond. Dat is met succes afgerond. Natuurlijk zijn er nog steeds uitdagingen op onderwijsvlak, deels nieuw en deels bestaand, al is het meestal niet de lichtspreiding die voor uitdagingen zorgt. De wereld van onderwijs is voortdurend in beweging. Onderwerpen als de behoeften van leerlingen en ouders, maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving vragen om een toekomstgerichte en doordachte aanpak op langere termijn. Voor de vereniging is het daarom essentieel om een helder meerjarenvisie te hebben. Ogen op de sterren, voeten op de grond krijgt daarom een vervolg.

De sterren in de titel staan voor ambitie, inspiratie en het hogere doel van ons onderwijs. En we staan met onze voeten op de grond, als symbool voor realisme, praktisch handelen en verbondenheid met de wereld om ons heen. Deze visie biedt richting, creëert samenhang en zorgt ervoor dat we als vrijescholen samen werken aan een sterke, inspirerende vrijeschoolbeweging.

Bijdragen aan kwaliteit, zichtbaarheid en vitaliteit van onze scholen

Met deze visie maken we als vereniging onze plannen voor de toekomst van het vrijeschoolonderwijs concreet. En stellen we doelen die bijdragen aan de kwaliteit, zichtbaarheid en vitaliteit van onze scholen. Deze visie helpt ons om koers te houden. Daarnaast geeft het onze (aspirant-)leden handvatten om in hun eigen scholen bij te dragen aan de gezamenlijke ambities.