Ontwikkelingsbeelden en constituties

Nieuw op ons kompas: Ontwikkelingsbeelden en constituties

Nieuw thema op het Kompas: Ontwikkelingsbeelden en constituties

Ieder mens heeft zijn eigen fysieke en mentale eigenschappen. En daarbij ook zijn specifieke gedrag en reacties op prikkels van buitenaf. Wanneer je met elkaar omgaat, kom je deze verschillen tegen. Ook als leraar krijg je te maken met een grote verscheidenheid aan eigenschappen en gedrag.

Om binnen deze verscheidenheid houvast en grip te vinden, helpt het om bepaald gedrag te herkennen en te benoemen. In de vrijeschoolpedagogie wordt hiervoor onder andere gewerkt met ontwikkelingsbeelden en constitutiebeelden.

Iedereen draagt de eigenschappen die bij deze beelden horen in meerdere of mindere mate met zich mee – en altijd in een unieke samenstelling. Je kunt het vergelijken met een schilderij: bepaalde kleuren springen direct in het oog en geven het geheel zijn karakter, terwijl andere tinten meer op de achtergrond aanwezig zijn, maar toch onmisbaar bijdragen aan het complete beeld.
Hoe kun je deze beelden herkennen? En hoe kunnen ze jou helpen bij het benaderen van je leerlingen en bij het voorbereiden en uitvoeren van je lessen?

πŸ‘‰ Daarover gaat ons nieuwe thema op het Vrijeschool Kompas: Constituties