Het eerste jaar van de nieuwe vrijeschoolroute Vasalis zit er op!

Een nieuwe vrijeschoolroute opzetten binnen een bestaande middelbare school: dat gebeurde dit schooljaar in Emmen. Ouders, docenten en het Carmelcollege sloegen de handen ineen en startten samen Vrijeschoolroute Vasalis. Inmiddels is het eerste jaar afgerond en is besloten het project succesvol doorgaat. Er kan verder worden gebouwd. Initiatiefnemer Hetty Hospes – van Rijn kijkt terug op de beginfase.

Niet wachten, maar starten

"Vanaf het eerste moment was “gewoon dóen” het motto. Twee ouders van vrijeschool De Stroeten in Emmen hadden de moed gehad om hun droom hardop naar elkaar uit te spreken. Ze wilden erg graag voortgezet vrijeschoolonderwijs in Emmen voor hun kinderen. Met diezelfde moed zijn ze naar het Carmelcollege in Emmen gestapt. Het Carmelcollege was geïnteresseerd en stond open voor het ouderinitiatief.

Er werd vrijwel direct op voortgeborduurd: bijeenkomsten gepland, voorlichtingen aan docenten en ouders. De afweging om een heel voorbereidingsjaar in te richten werd al snel terzijde geschoven: we gaan gewoon beginnen, dit lijkt een mooie aanvulling binnen het aanbod van het Carmelcollege.

En dan nu: we zijn een jaar verder!

Wat vanzelf ging – en wat niet

Een aantal zaken gingen helemaal vanzelf: het periodenonderwijs, de dagelijkse gewoonten, het zingen en bewegen, het kunstzinnig verwerken.

Aan andere zaken moest worden gewerkt en geschaafd: het afstemmen van de lesstof binnen de school, het overleggen met de docenten die betrokken waren vanwege hun vaklessen, het inpassen van de vrijeschoolactiviteiten zoals jaarfeesten in het jaarprogramma van de school.

Meer dan onderwijs

Er was een heleboel bijvangst: het goede gesprek over onderwijs met collega's (leren van elkaar), de open cultuur van zowel de vrijeschoolstroom als het Carmelcollege (elkaar inspireren), en natuurlijk kreeg de vrijeschool meer bekendheid bij de docenten.

Ik ervaar het als een voordeel om als stroom binnen een reguliere VO-school te bestaan. Op de eerste plaats ervaar ik nu juist méér dan ooit hoe waardevol het vrijeschoolonderwijs is. Doordat ik elke dag meerdere uren met mijn leerlingen doorbreng is er sprake van voorspelbaarheid en rust. Dat is iets heel anders dan elke 40 minuten je spullen pakken en naar een ander lokaal te gaan om weer een andere les te volgen.

De lesstof van het periodenonderwijs en de diverse werkvormen die daarbij passen hebben al vaker een “wauw” gekregen van collega's.

Over en weer inspireren

Aan de andere kant zie ik nu ook “rond in de wereld”, in dit geval in een VO-school. Ik zie hoe de docenten met hart en ziel hun werk doen. Hun vakkennis inspireert mij enorm!

De leerlingen geven zelf aan dat ze het erg prettig vinden, die rust en regelmaat. Ook zijn ze blij met de afwisseling, iedereen is wel ergens goed in.

"Eigenlijk zijn we een vriendengroep"

Het is een fijne groep kinderen geworden. Eén leerling zei laatst: “Eigenlijk zijn we als klas gewoon een vriendengroep.” Als dat niet geweldig is!

Vol vertrouwen zijn we het nieuwe schooljaar aan het voorbereiden en dan bouwen we door, mét de betrokken docenten. Die zijn dit jaar geïnspireerd geraakt en ieder op zijn of haar wijze wil hierin groeien. En zo ontwikkelen we Vrijeschoolroute Vasalis verder."

Ook een vrijeschool starten?

Ben jij ook geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Droom je van een nieuwe vrijeschool of vrijeschoolroute bij jou in de buurt? De Vereniging van Vrijescholen helpt je graag op weg. Kijk op vrijescholen.nl/vrijeschool-oprichten voor meer informatie en ondersteuning.