
De European Council for Steiner Waldorf Education (ECSWE) is in 2022 van start gegaan met het project HERMMES: Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings.
In dit project werken ouders, leraren en onderzoekers samen aan een ontwikkelingsgerichte en leeftijdsadequate aanpak van ICT-en mediaonderwijs. Het doel is het ontwikkelen van een holistische onderwijsaanpak voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren in het digitale tijdperk.

Dit schooljaar organiseert HERMMES acht online bijeenkomsten. Krijg toegang tot inspirerend materiaal, ontmoet en wissel uit met een internationale groep leraren, ouders, schoolleiders, pedagogisch adviseurs en experts op het gebied van veiligheid en welzijn, kritische informatie en mediawijsheid – en nog veel meer!
Start: 4 november 15:30 uur.
Het HERMMES-curriculum is vertaald naar het Nederlands dankzij een samenwerking van de ECSWE, Pedagogische Sectie, BVS-schooladvies, Vrijeschool PABO, IASWECE, de Federatie Steinerscholen en de Vereniging van vrijescholen.
Dit curriculum is vervolgens gekoppeld aan de kerndoelen van de Onderwijsinspectie. Binnenkort komt alle informatie beschikbaar via deze webpagina.
Scholen die alvast aan de slag willen met de ontwikkeling van hun eigen curriculum en lessen rondom media-educatie, kunnen gebruik maken van het Engelstalige materiaal op de site van HERMMES.
Heb je vragen?
Neem contact op met Maaike van Gelder via maaikevangelder@vrijescholen.nl en 0343-536066.
Met dank aan:
Werner Govaerts van de Federatie Steinerscholen, Annechien Wijnbergh & Cecile de Jong van BVS-schooladvies, Anneloes Fickweiler van de Vrijeschool Pabo en Pedagogische Sectie, Márti Domokos van de ECSWE, Clara Aerts van de IASWECE en Maaike van Gelder van de Vereniging van vrijescholen.
